Szukaj na tym blogu

niedziela, 4 sierpnia 2013

Paulownia czy surmia?
Cesarskie drzewko, paulownia puszysta.


"Zastanawiam się co to za drzewo, które rośnie w pobliżu mojego domu. Liście tego drzewa do złudzenia przypominają serce i są dość pokaźne. Czy na podstawie tych danych potrafią Państwo udzielić mi odpowiedzi na pytanie?"
Pyta: pinabiel
Opis jest dość skąpy. Pasuje do niego sporo drzew, ale najbardziej prawdopodobny wydaje się któryś z gatunków surmii - Catalpa, ewentualnie jakaś wielkolistna lipa - Tilia. Może to być również topola wielkolistna - Populus. Mało prawdopodobne, ale możliwe - paulownia - Paulownia tomentosa. /Adam Łapott/ http://drzewa.net/pytania/43

Też miałem wątpliwości czy to surmia czy paulownia. W końcu dałem się przekonać temu co napisano na etykiecie:Paulownia tomentosa.
Czy słusznie?

Niezwykłe drzewo.

Wytwarza wytworne, ozdobne, bardzo duże liście. Podobno  osiągają 1 m  szerokości. 
Wiosną obsypana jest wspaniałymi kwiatami, długości 5-6 cm, skupione są w wiechowatych kwiatostanach, dochodzących do 40 cm długości o zabarwieniu od bladofioletowego do niebieskiego i bardzo przyjemnym  zapachu.
Mało kto wie , że paulownia w  Azji stosowana  jest do produkcji mebli, paneli dekoracyjnych i instrumentów muzycznych.  Elementem wyróżniającym drewno paulowni jest to, że jest bez sęków.
U mnie rośnie już kilka lat. Nie obyło się bez problemów. W drugim roku po posadzeniu wymarzła do gruntu, ale odrosła. Dwa lata rosła wolno, ale od 2008 r. już nie ma oporów. Wprawdzie nie przyrasta jak piszą 3-4 m rocznie, co wydaje mi się, że w normalnych warunkach jest bzdurą, ale co roczne pędy są ponad metrowej długości .
Hmm… a może to katalpa?
Na pewno!